X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
18 اسفند 1389

خودرویی که در جهان ماتریسی شتاب می‌گیرد

   

 بی.ام.و در تلاش برای همگامی با جهانی که به سمت شبکه شدن پیش می‌رود، خودرویی را طراحی کرده که در سه سطح با انسان و جهان پیرامون در تعامل است. نمایش بصری این ارتباط به عهده فیبرهای نوری خواهد بود.

 

  

 

 
 
در این خودرو لایه‌های متعددی برای ایجاد ارتباط میان راننده و سرنشین با خودرو و فضای اطراف آن طراحی و شبکه پیچیده‌ای از فیبر نوری به کار گرفته شده تا این ارتباط را در هر سطح به نمایش بگذارد.
طراحی این خودرو از سه لایه تشکیل شده که شامل آسودگی، ایمنی و تفریح همراه با تبادل اطلاعات می‌شوند.
 
 
لایه اول که روی ایمنی تمرکز کرده و مرکز توجه آن راننده است، به رنگ قرمز طراحی شده و فضا اطراف راننده را در بر خواهد گرفت. این لایه به شکل یک مخروط تا فضای میانی کاپوت امتداد خواهد داشت.
 
 
لایه دوم که محاط به لایه اول است و دیگر سرنشین خودرو را نیز در برخواهد گرفت، لایه تفریحی- اطلاعات است. شبکه نوری این لایه که ارتباطات انسانی و اجتماعی را در برمی‌گیرد، به رنگ آبی طراحی شده است.
 
 
آخرین لایه که فعالیت‌های آن توسط شبکه نوری سبز به نمایش درخواهد آمد، روی فضای خارجی خودرو و ارتباط متقابل آن با جهان پیرامون متمرکز است.
 
 
چراغهای جلو و عقب خودرو با حسگرهایی یکپارچه شده‌اند که می‌توانند حجم ترافیک و دیگر مؤلفه‌های خارجی را دریافت کرده و مستقیما آنها را در اختیار راننده قرار دهند.
 
 
این بی.ام.و ویژن جدید سطح تازه‌ای از تعامل با ابزارهای شخصی‌شده و محیط پیرامون را از طریق یک
ماتریکس منحصر به فرد در اختیار انسان آینده قرار خواهد داد که برای دسترسی به آنها، حرکت یک انگشت روی صفحات لمسی کافی است.
 

در جهانی زندگی می‌کنیم که همه چیز دارد به سمت شبکه شدن پیش می‌رود. اگر بخواهیم در این ماتریس جهانی نگاهی کوتاه به خودروهای آینده داشته باشیم، مطمئنا نمونه مفهومی بی.ام.و Vision ConnectedDrive که ماه آینده در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش درخواهد آمد، بهترین گزینه خواهد بود. این رودستر که دو سرنشین خواهد داشت، چه از لحاظ طراحی و چه از نظر نوآوری در فناوری می‌تواند بخش بی‌نقصی از آینده جهان شبکه‌ای باشد.

به گزارش گیزمگ، بی.ام.و با طراحی نمونه مفهومی ویژن کانکتددرایو توان بالقوه صنعت خودرو در به کارگیری فناوری‌هایی را به نمایش گذاشته که می‌توانند آرامش، ایمنی، اطلاع‌رسانی و تفریح درون خودروهای آینده را به بهترین شکل ممکن با یکدیگر تلفیق کنند.

در این خودرو لایه‌های متعددی برای ایجاد ارتباط میان راننده و سرنشین با خودرو و فضای اطراف آن طراحی و شبکه پیچیده‌ای از فیبر نوری به کار گرفته شده تا این ارتباط را در هر سطح به نمایش بگذارد. به کمک این شبکه نوری می‌توان تمامی اطلاعاتی که در هر سطح و هر فرمان ردوبدل می‌شوند را از ابتدا تا انتهای انجام این فعالیت‌ها دنبال کرد.

بخش داخلی خودرو از سه لایه تشکیل شده که شامل آسودگی، ایمنی و تفریح همراه با تبادل اطلاعات می‌شوند. برای هر لایه ارتباط نوری اختصاصی تعریف شده که به وسیله رنگ، بافت، حرکت و حتی ریتم متفاوتی فعالیت‌های انجام شده در آن لایه را از طریق سطوح شفاف و فیبر نوری نشان می‌دهد.

لایه اول که روی ایمنی تمرکز کرده و مرکز توجه آن راننده است، به رنگ قرمز طراحی شده و فضا اطراف راننده را در بر خواهد گرفت. این لایه به شکل یک مخروط تا فضای میانی کاپوت امتداد خواهد داشت.

لایه دوم که محاط به لایه اول است و دیگر سرنشین خودرو را نیز در برخواهد گرفت، لایه تفریحی- اطلاعات است. شبکه نوری این لایه که ارتباطات انسانی و اجتماعی را در برمی‌گیرد، به رنگ آبی طراحی شده است.

آخرین لایه که فعالیت‌های آن توسط شبکه نوری سبز به نمایش درخواهد آمد، روی فضای خارجی خودرو و ارتباط متقابل آن با جهان پیرامون متمرکز است. در این خودرو جای آینه‌های بغل به دو آنتن داده شده تا امکان دریافت اطلاعات از فضای اطراف آن فراهم شود.
این لایه‌های ارتباطی که با قطعات خودرو یکپارچه شده‌اند، می‌توانند از طریق ماتریسی که آنها را در برمی‌گیرد، اطلاعات را به شکل اختصاصی در اختیار راننده قرار دهند. به عنوان مثال چراغهای جلو و عقب خودرو با حسگرهایی یکپارچه شده‌اند که می‌توانند حجم ترافیک و دیگر مؤلفه‌های خارجی را دریافت کرده و مستقیما آنها را در اختیار راننده قرار دهند.

در این نمونه مفهومی زبان طراحی تازه بی.ام.و که بخشی از آن بدنه و کاپوت کشیده و صندلی‌هایی است که به پشت می‌خوابند در کنار بدنه سخت و خطوط روان کاملا متمایز، به کار گرفته شده است. نتیجه این تلفیق خودرویی است که حتی در حالت سکون نیز سایه‌روشن‌ها آنرا در شتاب و حرکت نشان خواهند داد. درهای خودرو کشویی هستند و روی محور افقی حرکت می‌کنند، به همین دلیل این بی.ام.و تازه می‌تواند با درهای باز به حرکت ادامه دهد و تعامل بیشتری با جهان پیرامون داشته باشد.

در ویژن کانکتددرایو، بخشی از فناوری‌های امروزی نیز به کار گرفته شده‌اند که از میان آنها می‌توان به Advanced Head-Up Display اشاره کرد. در این فناوری نمایش سه‌بعدی اطلاعات به شکلی پیش‌بینی شده که همه چیز مستقیما در خط دید راننده باشد. این نمایشگر با ترکیب اطلاعات واقعی و فناوری‌های مجازی به رانندگان اجازه می‌دهد به تمامی اطلاعات سریع و کامل دسترسی داشته باشند و بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بهترین تصمیم را بگیرند.

علاوه بر این مجموعه‌ای از امکانات قابل‌برنامه‌ریزی برای رانندگان پیش‌بینی شده که می‌توانند به کمک آنها از دریافت اطلاعات متعدد تا شنیدن موسیقی و تغییر جلوه‌های بصری را شخصی‌سازی کنند.